Ahad, 8 Januari 2012

Aku dan Aurora :)

بسم الله الرحمن الرحيم
..::Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang::..

Saya masih teringat sewaktu saya berada di sekolah rendah dahulu saya pernah terbaca sebuah karangan yang bertajuk aurora borealis. Mula-mula saya fikirkan aurora borealis tu nama seseorang tetapi rupa-rupanya sangkaan saya meleset. Namun saya masih lagi tidak mengerti apa itu aurora borealis. Saya katakan pada diri saya “alah tak kisahlah..bukannya penting pun” .


Selang beberapa ketika saya bertemu lagi dengan aurora tapi saya sudah lupa di mana dan bila. Mungkin di Maahad dahulu. Tiba-tiba hati saya berbisik “kali ni aku kena cari apa itu aurora .Malu muka kalau di tanya tak dapat jawab. Dan sisi gelapku menambah “kena cari makna ni .Baru orang tahu kau tu up to date dan boleh kau menunjuk-nunjuk yang kau pandai.


Cari punya cari. Siasat punya siasat akhirnya saya berjaya juga menjejaki sang aurora. Rupa-rupanya aurora sangat jauh dengan saya dan saya percaya orang tua saya juga hatta moyang-moyang saya pun tidak pernah bertemu dengan si aurora. Kenapa aurora? Kau jauh sangat daripada diriku. Sombong betul ya kau aurora hanya tinggal di sebelah sana. Kenapa tidak sekali sekala kau datang menjengah aku di asia tenggara ini.


Aurora..

Jangan kau bersedih. Aku tak marah kalau kau terus tinggal di sana. Kau adalah ciptaan yang menakjubkan sang pencipta untuk membuktikan keagunganNya bagi setiap makhluk yang alpa seperti aku. Dan diriku yang kerdil ini berharap suatu hari nanti akanku berpeluang pergi kepadamu memandangkan mustahil bagimu untuk datang kepadaku. 

Terimalah takdirmu aurora sebagaimana aku menerima taqdirku .Andai sudah sampai izinNya akan ku terbang ke sana menatapmu aurora dan aku pinta sambutlah kehadiranku ini.


Aurora adalah fenomena pancaran cahaya yang menyala-nyala pada lapisan ionosfer dari sebuah planet sebagai akibat adanya interaksi antara medan magnetik yang dimiliki planet tersebut dengan partikel bermuatan yang dipancarkan oleh matahari (angin matahari).


Di bumi, aurora terjadi di daerah di sekitar kutub Utara dan kutub Selatan magnetiknya. Aurora yang terjadi di daerah sebelah Utara dikenal dengan nama Aurora Borealis, yang dinamai bersempena Dewi Fajar Rom, Aurora, dan nama Yunani untuk angin utara, Boreas. Ini kerana di Eropah, aurora sering terlihat kemerah-merahan di ufuk utara seolah-olah matahari akan terbit dari arah tersebut. Aurora borealis selalu terjadi di antara September dan Oktober dan Mac dan April. Fenomena aurora di sebelah Selatan yang dikenal dengan Aurora Australis mempunyai sifat-sifat yang serupa.Tapi kadang-kadang aurora muncul di puncak gunung di iklim tropis. (Wikipedia).




 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...